RECENZJE
Bjørn Torske
Feil Knapp
2007, Smalltown Supersounds
Bjørn Torske we wczesnych latach 90-tych wspomagał na koncertach Biosphere (z miasta Tromso pochodzi też zespół Röyksopp), ma na koncie 3 albumy (Feil Knapp ukazało się po 6 latach przerwy) i sporą ilość singli oraz kolaboracji, remiksów. Po raz pierwszy zetknąłem się z jego twórczością za sprawą utworu "Moljekalas" umieszczonego na którymś z blogów. To utwór marzenie nerda przeczesującego półki w antykwariatach płytowych – dub, chilloutowa elektronika (kraftwerkowe organy) i delikatna post-krautrockowa motoryka (z balearycznym odcieniem) są tu zmieszane w stopniu bliskim ideału. Utwór łagodnie płynie, osiąga kulminację błogości i a potem jeszcze wycisza się i zwalnia – tym samym stanowi idealne przeciwieństwo legendarnego patentu Alfreda Hitchcocka. Choć na Feil Knapp jest kilka bardziej dynamicznych i zwartych rytmicznie kompozycji, jest to mój ulubiony fragment płyty. Drugim, dosyć zabawnym motywem jest wykorzystanie odgłosów z analogowych gier wideo w dubowym "Spelunker". Taki właśnie melanż stylów przewija się przez całą płytę Norwega – dub, ambient, delikatny, chilloutowy odcień house'u, disco i post-rock. Jest to czasami bliskie temu, co znamy z miksów Lindstrøma pod nazwą cosmic disco, innym razem w bardziej ascetycznej wersji przypomina berlińskie duby Basic Channel. Najważniejsze jest jednak, że choć beztreściowych (i beztwarzowych) składanek z muzyką do koktajlu czy lounge'owego spędzania czasu jest całkiem sporo, to Norweg konfekcję ograniczył do minimum.