INNE - PORCAST
Suffering Astrid
"Thousand At A Glance"
Suffering Astrid jest solowym projektem Bruna Janiszewskiego, który zadebiutował EP-ką w 2010, ale na dobre rozkręcił się w tym roku, między lutym a wrześniem, publikując na Bandcampie dwie kolejne EP-ki i album Netheriser. Jeśli dla kogoś przestrzenie między shoegaze'owym kanonem, Alcest (w aktualnej formule dość osamotnionym) a chropawym lub ambientowym blackgazem są lukami do wypełnienia, to przyjrzenie się (nie tylko przyszłej) twórczości 19-latka z Mławy wydaje się jak najbardziej sensowne. To dosyć ciekawa mieszanka, sporządzona z wyczuciem.
Mamy tu oczywiste cytaty z melodyki i zapętlonych pulsacji MBV, Ride czy 7% Sollution, wplecione w subtelne echa leśnego, wietrznego blacku w typie Paysage D'Hiver. W poszarpanych gitarowych teksturach jednego z bardziej udanych w zestawie "The Line Lightly Descended, Grazing the Surface" słychać jednocześnie transowe przebiegi Loveless i statyczny chłód post-gotyckiej Lycii.
Mławianin wyraźnie preferuje zrównoważone podejście, co można zresztą wyczytać w publikowanej w sieci "twórczości towarzyszącej" projektowi. Z większości elementów zapożyczonych został usunięty nadmiar neurozy. Nawet mocno noise'owe "Continuum (Like Vowels)" nie przytłacza dzięki skontrastowaniu chrzęszczącej masy dźwiękowej z łagodnym motywem. Narzucająca się intensywność pierwowzorów przeinacza się w niespodziewaną lekkość, zyskuje na przejrzystości. Korzystając z określenia piłkarskiego: balans ducha chłopak ma.
Całości dopełniają fragmenty drone'owo-ambientowe, bliskie paru innym projektom Janiszewskiego. W bardziej pobrużdżonej, industrialnej wersji są to nie rezygnujące z melodyjności preparacje hałasu na modłę Aidana Bakera. Jednak Mławianin nie pozwala swojej epice rozrosnąć się nadmiernie, estetykę brzydoty trzyma na dystans, umiar w doborze motywów lirycznych też ma już wyrobiony. Wybiórczy podgląd na początku może nie dać szczególnych rezultatów, jakość odsłania się przy całościowym odsłuchu, łatwiej później docenić pojedyncze odpryski.
19 listopada 2012