PLAYLIST

Autechre
"Dael"

8.5

Otwierający pochodzącą z 1995 płytę Tri Repetae++ utwór dobitnie pokazuje, dlaczego Rob Brown i Sean Booth uważani są obok Aphexa, Plaid i Squarepushera za warpowskich pionierów muzyki oklejonej etykietką IDM (Intelligent Dance Music). Nie chodzi tu jedynie o unikatowe brzmienie, ale także o nowatorskie podejście do konstrukcji utworów. Na Selected Ambient Works 85-92 Aphex Twina konstrukcja większości utworów opiera się na stosunkowo prostym wzorze rytmicznym, zapewnianym przez automaty perkusyjne. Wypełniają go syntetyczne pętle basów i wprowadzane stopniowo składniki: plamki syntezatorów, sample wokalne i inne urozmaicenia. Jeden element pojawia się nagle i jest powtarzany aż do momentu, kiedy zdążymy się z nim oswoić i nacieszyć nim uszy. Jednak stopniowo, z każdym jego loopem, pojawiają się nowe, inne elementy. Rozwój utworu jest liniowy; rozbudowuje się on powoli, gęstnieje, staje się wielowarstwowym, bogatym wirem, który czasem wręcz wylewa się na szkielet perkusyjny i przykrywa go niemal całkowicie. Ta stosunkowo prosta glitchowa metoda wsparta talentem Richarda D. Jamesa prowadzi jednak do niezwykłych efektów.

"Dael" wychodzi od podobnej formuły; różnica polega tutaj na tym, że poszczególne motywy, wyłaniające się nagle z brzmieniowej tkaniny utworu, ewoluują, zmieniając tony, formy i harmonie. Inne zaś dźwięki, do których zaledwie zdążyliśmy się przyzwyczaić, stopniowo zanikają i cichną. Wszystkie przejścia są płynne i prawie niezauważalne. Tym samym elementy konstrukcyjne, z których Autechre składają swoją muzykę, stają się ruchome i podlegają transformacjom; śledzenie ich jest pasjonującym zajęciem. Dodatkowo pojawiają się złamania rytmu, polegające na chwilowych jego wyciszeniach (tak zwane "breaki"), wreszcie całość dąży do zupełnego wygaśnięcia przed początkiem następnego utworu. Końcowy efekt zachwyca kosmiczno-industrialnymi teksturami, metalicznym groovem, niepokojąco stąpającym basem i kraftwerkowymi synth-melodiami. Konia z rzędem temu, kto zgłębi to niezmierzone pole fonicznych eksploracji.

Tomasz Gwara    
5 maja 2004
BIEŻĄCE
Rekapitulacja 2019: R.I.P.
10 najlepszych płyt 2019